۱۳۸۷ اسفند ۱۵, پنجشنبه

سلام بر منوجان ومنوجانی

تا به حال اینجوری دیده بودبد
فروش خاك برای شفای بیماران!
2 فرد شیاد كه با سوء‌استفاده از باورها و عقاید مردم، با فروش خاك روستا، مدعی شفابخش بودن این خاك می‌شدند، دستگیر شدند.
از چندی پیش در شهر زابل شایعه شده بود فردی در خواب دیده است خاك روستای "ملیك " از توابع زابل در استان سیستان و بلوچستان شفابخش بیماری‌های صعب‌العلاج است.
با انتشار این شایعه گسترده، ماموران انتظامی زابل تحقیق در این زمینه را آغاز و با اعزام به روستای ملیك، مشاهده كردند، شمار زیادی از بیماران با حضور در این محل وارد یك قطعه زمین مزروعی شده و برخی از افراد سودجو نیز خاك زمین زراعی را به قصد شفا به بیماران می‌فروشند.
به دنبال این ماجرا، تحقیقات گسترده‌ای در این ارتباط آغاز و مشخص شد 2 فرد شیاد كه دارای سوابق كیفری در زمینه كلاهبرداری هستند، با حضور در محله‌های مختلف و از جمله قهوه‌خانه‌ها و اماكن عمومی ابتدا این شایعه را به قصد سودجویی منتشر كرده و با هدف بالابردن ارزش زمین‌های بایر در روستا و فروش خاك آن كلاهبرداری می‌كنند.
با به دست آمدن اطلاعات در این خصوص و شكایت ساكنان روستا از سلب آسایش و آرامش خود، ماموران با هماهنگی مقام قضایی شهرستان زابل اقدامات لازم را به عمل آوردند و در اولین اقدام 2 فرد كلاهبردار را دستگیر كردند.
این 2 متهم در تحقیقات مقدماتی به جرمشان اعتراف كرده و گفتند، صرفاً با هدف سودجویی و بالابردن ارزش زمین‌ها در روستا، داستانی را كه ساخته و پرداخته ذهن خود آنها بوده، در قالب شایعه مطرح و برای فریب و اغفال، چند نفر را اجیر كرده‌اند تا وانمود كنند پیش از این به بیماری سختی مبتلا بوده‌اند كه با استفاده از خاك یك قطعه زمین در روستای ملیك، كاملا بهبود یافته‌اند. با صدور دستور قضایی، تحقیق از این دو متهم ادامه دارد.
برپایه این خبر، یك مقام آگاه در استان سیستان و بلوچستان نیز به "جام‌جم " گفت: سوءاستفاده از باورها و عقاید مردم دستمایه افراد شیاد و كلاهبرداری است كه نمونه آن را در روستای ملیك شاهد هستیم.
وی اضافه كرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از مردم به دنبال استفاده از خاك این زمین زراعی كه آغشته به كود شیمیایی است، دچار مشكلات روده‌ای شده و نه تنها بیماری آنها بهبود نیافته، بلكه مشكل دیگری به مشكلات قبلی‌اشان اضافه شده است.
این مقام آگاه اضافه كرد: ناآگاهی مردم از شیوه و شگرد افراد شیاد، از مواردی است كه بستر مناسب را برای ارتكاب جرم از سوی مجرمان فراهم می‌كند كه در این ارتباط می‌توان به شگرد افراد كلاهبرداری كه در پوشش فال‌بینی و رمالی مردم و خانواده آنها را دچار مشكل می‌كنند، اشاره كرد.

وی یادآور شد بی‌توجهی‌ به هشدارهای پلیسی و عدم اطلاع‌رسانی بایسته و مناسب از سوی رسانه‌ها، عملا موجب می‌شود تا افراد سودجو با بهره‌گیری از شایعه علاوه بر سودجویی به باورها و ارزش‌های جامعه خدشه وارد كنند.

هیچ نظری موجود نیست: