۱۳۸۹ آبان ۱, شنبه

آب دریای عمان به جنوب کرمان می ریزد

چهارشنبه ۲٨ مهر ۱٣٨۹ - ۲۰ اکتبر ۲۰۱۰

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان با اشاره به کاهش شدید منابع آبی در جنوب کرمان گفت: برای تامین آب جنوب کرمان آب دریای عمان به این منطقه منتقل می شود. سید محسن ثمره هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: با توجه به خشکسالی شدید در جنوب استان کرمان و کاهش محسوس منابع آبی در این منطقه طرح انتقال حوزه به حوزه آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در این طرح آب دریای عمان پس از شیرین شدن در استانهای جنوبی از طریق لوله کشی به شهرستانهای جنوبی کرمان منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان افزود: مطالعات شناخت و مرحله اول شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به شهرهای استان کرمان در حال انجام است.

وی ادامه داد: هدف از طرح مطالعات شناخت و مرحله اول شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به شهرهای جنوبی استان کرمان، تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان و روستاها و آب مورد نیاز صنایع محدوده طرح برای سال مقصد طرح در سال 1425 از منابع آبهای دریای عمان است.

این مسئول گفت: نمک زدایی و انتقال آن به مخازن ذخیره شهرهای منوجان، قلعه گنج، نودژ، کهنوج و رودبار و همچنین شهرهای میانی مسیر طرح انتقال آب شامل جیرفت وعنبرآباد و شهر کرمان،عدم برداشت آب از دشتهای ممنوعه استان که در سالهای اخیر با بیلان شدید منفی آبهای زیرزمینی و سطحی مواجه است از جمله اهداف این طرح است.

ثمره هاشمی افزود: با انتقال این میزان آب از این منابع از نشستهای بیش از حد در دشتهای استان که به دلیل برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی در سالهای اخیر به وجود آمده است جلوگیری می شود و این میزان آب از منابع دریای عمان به استان کرمان می توان از پتانسیل ذخیره آبهای سطحی منطقه از جمله سد جیرفت و یا طرح های مشابه و منابع آب زیرزمینی جهت توسعه کشاورزی و یا برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از منابع و تاسیسات موجود استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به تامین آب مجتمعهای روستایی موجود در مسیر انتقال پیش بینی می شود با اجرای این طرح مشکلات اجتماعی و اقتصادی روستاها کاهش یافته و ضمن اشتغال از مهاجرت بی رویه به شهرها جلوگیری شود و جمعیتی که سال 85 در شهر کرمان 533 هزار و 78 نفر و در سایر شهرهای جنوبی تحت پوشش طرح جمعا برابر 189 هزار 647 نفر بوده و با توجه به روند رشد جمعیت و تحولات در سی سال گذشته و سیاستهای کلی کشور و کلیه عوامل موثر در سال مقصد طرح سال 1425 در شهر کرمان معادل یک میلیون و 178 هزار و 297 نفر و در سایر شهرهای جنوبی تحت پوشش طرح جمعا برابر 688 هزار و 241 نفرپیش بینی شده است از این طرح منتفع شوند.

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان یادآور شد: مطالعات مرحله اول طرح از تیر ماه 88 شروع شده و مدت پیمان قرارداد 18 ماه است که توسط شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس در حال اجرا می باشد و تاکنون 75 درصد پیشرفت داشته است

هیچ نظری موجود نیست: